30.1.21

Can Cerver i les tines

Tal com vaig prometre ahir al publicar les caminades programades pel mes de febrer, avui encara que sigui breument comentaré la caminada saludable que vint-i-vuit persones vàrem compartir i gaudir com fem habitualment.

Per aquesta ocasió per algunes persones la caminada no era nova pe fet que ja l’hem dut a terme en alguna altra ocasió, encara que l’itinerari sí que va ser totalment diferent del que acostumàvem a fer. El company Pere Feliu, veí de Sant Joan de Vilatorrada, és un expert en aquelles contrades i ja no és la primera vegada que ens guia i comparteix amb el grup de caminadors com a membre que és, i participa en les caminades saludables que des del Cap i l’Associació del barri de la Sagrada Família de Manresa, duem a terme habitualment. Per tant avui ell ha estat el guia i ens ha ensenyat com arribar al mas de Can Cerver i gaudir de les tines que per aquell entorn hi ha. Aquesta masia i les tines estan ubicades en el terme municipal de Sant Joan, a sota Collbaix, molt a prop de també la coneguda masia de Santa Marta.

D’entrada us diré que si la desitgeu fer com nosaltres, tan sols heu de seguir l’enllaç de Wikiloc que el company Mario ha gravat, i molt àmpliament ha senyalitzat amb els corresponents Waypoits:

Cap S.F. Tines de Can Cerver -Tornada per Sant Joan.....

EL GRÀFIC I DADES DE LA CAMINADA

Hem sortit el matí a les vuit del Cap del barri, que és el lloc de trobada i un volt hem fet uns escalfaments previs per activar el cos, hem anat pel passeig del riu a la zona esportiva del Congost per dirigir-nos a la carena entre el Collbaix i Sant Joan, per corriols  molt agradables acompanyats amb unes vistes panoràmiques, tant de la ciutat de Manresa com de Sant Joan, per convergir la pista de sota Collbaix, fins a una cruïlla que la deixem per anar per la dreta, i seguir caminant entre pistes i corriols que ens han permès arribar a l’objectiu d’avui que ha estat visitar les tines de can Cerver, unes tines que les desconeixíem, ja que ens creiem que tan sols hi havia les del voltant del mas i constatareu amb les fotografies que no és així, i molt em temo que encara si anem trepitjant més aquell entorn, podria molt ben ser que en trobéssim més. De fet és un conjunt de cinc tines que val la pena veure i gaudir-les tant per la seva ubicació com pel seu estat, que encara que la vegetació ja hi té presència encara es conserven força en bon estat. És una llàstima que no es disposi dels mitjans necessaris per fer-hi actuacions i preservar-les com seria normal en altres països per preservar la història i la cultura com molt bé es mereix. Ho deixo aquí perquè en aquest sentit acostumo a sentir tanta impotència per no poder fer re, i com diuen: els dimonis se m’emporten. Malgrat tot, encara les podem gaudir i almenys si amb bona voluntat tots els amants d’aquestes construccions fem quelcom per ensenyar-les i que siguin del coneixement tan ampli com sigui possible, encara mantinc l’esperança que algun dia els temps siguin millors, i els nostres predecessors hi puguin fer més que nosaltres, per així seguir tenint constància del passat històric i de la cultura adquirida amb l’esforç de tots els nostres avantpassats.

La Tornada l’hem fet anant fins al poble de Sant Joan de Vilatorrada i pel pont vell que hi passa el riu Cardener ens hem atansat a la zona del Poal, ja dintre el terme de Manresa, per fer el camí asfaltat de Joncadella, encara que en arribar a l’aqüeducte o pont llarg (que li diuen), hem anat per la pista que mena a la zona del Gimnàstic Parc, i per l’avinguda nova anar a la carretera de Vic que la travessem, sortim al carrer de Sant Joan d’en Coll, i pel carrer Can Ramon, anem al carrer de l’Arquitecta Montagut que travessem el carrer de Sant Cristòfol i novament ens trobem davant del Cap i fer els estiraments per finalitzar l’activitat amb bones condicions físiques.

Deixo tres enllaços que parlen dels orígens del mas, encara que tot sembla un xic confós però m’ha semblat que pot ser d’interès:

Mas Campserver-Mapes de patrimoni cultural

masies-fals_50.pdf  ------ Antoni Vilà Casals+Rosa Vilanova

Gràcies a totes les persones que heu fet realitat aquesta caminada tan gratificant, interessant i fantàstica, especialment al company Pere per la seva compartició, i guiatge, amb la bonhomia que el caracteritza i el seu benfer.

ESCALFAMENTS DAVANT DEL CAP

LA CAMINADA EN MARXA ARRIBANT A LA ZONA DEL CONGOST

ANANT A LA CARENA DE SANT JOAN DE VILATORRADA

A PUNT D'INICIAR EL PRIMER CORRIOL

JA HI SOM

FENT VIA EN PLENA PUJADA

LA GRATIFICACIÓ S'HO VAL - UNES VISTES...

...DE PRIVILEGI

I DE RODONES

S'HI PODEN VEURE BARREJADES - CONVIUEN

ES TROBEN A DALT D'UN TURÓ

HI HA UN PETIT PLA QUE ENS PERMET  VEURE PER TORNS...

LES TINES AMB LA VEGETACIÓ QUE LES ENVAEIX

UN PI QUE HA CRESCUT A L'INTERIOR DE LA TINA

L'ENTRAD DEL MAS DE CAN CERVER

EL COBERT I L'ERA DEL MAS

AMB UN SOL ESPLÈNDID

APROFITEM  ELS PADRISOS PER SEURE...

...DESCANSAR...

...CONVERSAR...

...FER UN MOS...

...RECUPERAR UNA MICA LES FORCES I...

...ALTRES COM EL PERE I EL JOAN...

...QUE OBSERVEN LES EINES QUE HI HA AL COBERT

L'AQÜEDUCTE O PONT LLARG DE MANRESA

FENT EL PONT QUE PER SOTA HI PASSA LA C-25

IMPRESSIONANT- QUINA IMATGE TAN BONICA! L'HA FET LA COMPANYA MONTSE RIBALTA

Amb aquesta imatge tan maca dono per acabat el comentari i reportatge de la caminada de divendres.