17.10.21

Caminada a Les Tolles de Santpedor i festa d'aniversari

Salut per tothom. Faig aquesta entrada per comentar la caminada que el divendres dia quinze, dotze membres del grup de caminadors del Cap i l’Associació de veïns del barri de La Sagrada Família, hem compartit fent la Vall de les tolles de Santpedor, amb una circular de retorn al punt de sortida del carrer Vallbona de la urbanització del Mirador de Montserrat.

Aquesta és d’aquelles caminades que permet una quantitat de variants, i que totes elles són de bon fer. Encara que l’entorn sigui més o menys igual, però les variants es deuen a passar per masos o cases pairals diferents, amb unes vistes molt diverses, d’una banda o altra de les carenes, fer pujades més intenses o més suaus, sortir de Santpedor, del Mirador de Montserrat, o del Serrat de Castellnou.

La qüestió és que aquesta vegada l’hem fet sortint del Mirador de Montserrat (urbanització), i ens hem atansat a l’ermita de Sant Salvador de Torre Abadal. Aquí en aquest punt concretament hi ha els senyals que ens orienten per anar a fer la caminada que he comentat, si anem seguint la marca de ratlles groga i blanca del PR-C 131, anirem al Mas de Vilatorrada, que a tocar a l’altre costat hi ha unes tines molt enrunades, però que no es pot passar de llarg, val la pena donar-hi una ullada. Llàstima que no gaudeixin de cap mena de protecció per preservar-les.

Fet la visita, seguim per la carretera que al cap d’uns deu minuts més o menys, a l’esquerre nostre trobarem un trencant amb el senyal que ens informa d’algunes rutes que es poden fer, seguint recta aniríem a Viladelleva, però l’objectiu nostre és anar a veure els Tolls de la vall. Per tant agafem el corriol que és molt maco, ben aviat travessem la riera de Bellver, per arribar al primer Toll, gorg o com ho vulgueu anomenar, és el Toll de la Por, vist des de dalt a on entrem és fascinant, tenim opció a baixar per un corriol, i enllacem amb la pista ampla de l’altre costat de la riera, seguim la pista ampla i amb un no re, una fita ens indica que ens trobem al segon Toll el de Fontcoberta. Ignoro si hi ha font, però imagino que antigament és possible que n’hi haguera alguna. El gorg és preciós, ens deixa embadalits, continuem fent pista ampla per anar al tercer Toll, que m’atreviria  a dir que al meu parar és el més gran dels tres, tots ells encisadors, tot i que el cabal de l’aigua en aquesta ocasió no és gaire alegre per la manca de pluges. A uns vint o trenta metres més endavant de la pista seguim la pista podem veure l’entrada a una antiga mina de carbó, ara molt embrossada i difícil de veure si hom no la coneix, fàcilment l’hi passa desapercebuda, ja que no es veu ni el senyal que ho indica. Una vegada gaudit de tot, refem els vint o trenta metres per travessar la riera de Bellver. Deixeu-me dir abans, però que tots  aquests ingredients fan que sigui una caminada molt agraïda, tant, que se’ns fa curta i per això decidim allargar la sortida.

Deixo tres enllaços que si en voleu ampliar informació, sobre els tolls i de Vilatorrada i  de la Mina de carbó us ajudaran:

Per Vilatorrada:Vilatorrada  Per les Tolles: Tolls de la Riera de Bellver  Per la Mina de carbó: Mina de lignit del Xuclador

Entre el grup de persones hi ha la companya Sebastiana, que és coneixedora de la zona i ens proposa d’anar a travessar la riera de Bellver per anar en direcció a la terra del Garriga i fer una circular passant per Vallbona. Fem una bona estona una antiga carretera que ens menaria a Castellnou de Bages, evidentment la nostra direcció és la contraria, anem fent via en direcció a Callús. Aquesta caminada resumint transcorre per Castellnou de Bages, Santpedor, Callús i si no hi passem, poc se n’hi falta per trepitjar també el terme municipal de Súria.

Parem a fer un mos i recuperar forces, i emprenem de nou la caminada anant per la zona del Clot de Les Ànimes en direcció al Torrent de Vallbona i que ens permet arribar al Molí de gra del mateix nom. Com és evident el visitem, està restaurat de fa un parell o tres d’anys i per tant està de molt ben veure, amb les fotografies ho constatareu.

Feta la visita anem fent la pujada ara sí, en direcció al Mas de Vallbona, que també està en estat de restauració (diuen que la volen convertir en casa rural o de colònies). Un volt arribem a Can Mariano, que ja s’ha fet tota la pujada, entrem a la urbanització del Mirador de Montserrat. El resultat ha estat una caminada saludable perfecta, amb dotze quilòmetres i poc més que hem caminat, i hem invertit un temps total de tres hores i trenta minuts.

La traça que he gravat és:Tolls de Sanpedor PRC-131-21

EL GRÀFIC

En aquesta ocasió hem acabat la caminada celebrant l’aniversari de la companya Sebastiana i el seu marit Juan, que ens han obsequiat amb un refrigeri que no hi mancava de res, de veritat que ha estat insuperable el que ens han preparat, i els quedem però que molt agraïts per la sorpresa tan agradable com no pot ser d’altre.

Aprofito per tant en nom de tots els que avui hem compartit la caminada i segur que de tot el grup de caminadors, que ho puguin celebrar per molts i molts anys més, amb salut i benestar tal com  ho han fet fins el dia d'avui.

LA COMPANYA SEBASTIANA I EL SEU MARIT JUAN

JA VEIEU LES CARES CREC QUE SOBREN LES PARAULES

TOTS ENFEINATS...

...ALEGRES I CONTENTS

...AMB DOBLE MOTIU

EL RECORD GRATIFICANT DE LA CAMINADA I LA CELEBRACIÓ...

...DE L'ANIVERSARI DELS NOSTRES COMPANYS

EL RECORD PERDURARÀ PER SEMPRE - MOLTES FELICITATS!!

ARA LES FOTOGRAFIES DE LA CAMINADA

SENSE ADONAR-NOS TOT FENT-LA PETAR ARRIBEM A VILATORRADA

PANORÀMIQUES COM AQUESTA ENS HAN ALEGRAT EL CAMÍ

CAN VILATORRADA UNA MASIA IMMENSA

A POCS METRES HI TENIM EL CONJUNT...

...DE TINES FORÇA DEGRADADES...

...PERÒ VAL LA PENA ANAR A FER UNA ULLADA...

ÉS UN PATRIMONI CULTURAL  DE GRAN VALOR

N'HI HA DE DIFERENTS TIPUS

SÓN VUIT EN TOTAL A NO SER QUE ALGUNA JA NO ES PUGUI VEURE AMB CLAREDAT

EN EL SEU ENTORN LA MERCÉ ROVELLONS HA TROBAT

EL MARIO TAMBÉ I CARA DE SATISFETS O SORPRESOS FAN

ESTEM ENCETANT EL CORRIOL QUE FINS ALS TOLLS ENS MENARÁ

EL PRIMER EL TENIM A  VISTA D'OCELL FABULÓS!

ANANT AMB COMPTE BAIXEM FINS AL TOLL DE LA POR

LA COMPANYA MONTSE RIBALTA NO PARA DE FER FOTOGRAFIES

ADMIRANT EL TOLL I EL SEU ENTORN

SEGUIM PER LA PISTA AMPLA A L'ALTRA COSTAT DE LA RIERA DE BELLVER...

...I ARRIBEM AL SEGON TOLL ANOMENAT  FONTCOBERTA

EL COMPANY PERE FELIU DAVANT DEL TOLL

AQUEST ÉS EL TERCER TOLL EL DEL XUCLADOR

EL COMANY MARIO AMB LA BOSSA DELS BOLETS DAVANT DEL TOLL

A POCS METRES L'ENTRADA DE LA MINA  DE CARBÓ AMB LA COMPANYA MONTSE

LA COMPANYA SEBASTIANA QUE AVUI ÉS LA GUIA DE LA CAMINADA

TRAVESSEM LA RIERA DE BELLVER PER ALLARGAR LA CAMINADA

GAUDINT DE BONES PANORÀMIQUES

DECIDIM DE FER UN MOS JA PORTEM LA MEITAT O MÉS...

...DE LA CAMINADA

INTERIOR DEL MOLÍ ESTÀ MOLT BEN RESTAURAT

EL PERE I EL MARIO DAVANT L'ENTRADA DEL MOLÍ

UNA VISTA DE MÉS LLUNY DEL MOLÍ MOLT IMPORTANT EL SEU VALOR HISTÒRIC

LA PISTA QUE ENS PERMET ARRIBAR A CAL MARIANO PER CONVERGIR...

AMB LA CARRETERA QUE MENA A CASTELLNOU DE BAGES O A SANTPEDOR SEGONS EL SENTIT QUE DESITGEM

Amb el vídeo resum que ha fet el company Xavier Cabot, acaba el reportatge de la caminada saludable del divendres. Moltes gràcies Xavier per la teva aportació. Salut!

1. L'autor ha eliminat aquest comentari.

2. Com us envejo caminaires!!! Com que em queda a prop, intentaré fer una part d'aquesta última. Salutacions Vicenç i a tothom!!!