16.2.19

Dels Manxons a Antius

Benvinguts al bloc. Avui desglossaré la caminada que divendres vàrem fer vuit membres del sorgit grup de caminadors que ens autoanomenem Walk Friday.
Aquesta ocasió hem anat al municipi de Callús, per anar a visitar la Colònia Tèxtil d’Antius. Ha estat una caminada, podem dir-ne cultural, pel seu contingut en els diferents àmbits, tots ells molt interessants.
Fa exactament un any que la vaig fer per primer cop, quatre dels caminadors d’avui l’hem tornat a repetir per l’interès que ens va despertar i per si és poc, la veritat és que ens va entusiasmar, per la seva varietat d’elements que s’hi poden gaudir durant l’itinerari. A banda de ser evidentment saludable.
L'enllaç del Wikiloc és: https://ca.wikiloc.com/wikiloc/spatialArtifacts.do
Hi ha un petit fallo en el trac, però és minim, puc confirmar que no és més de 500 mts. de recorregut. Perdoneu eh! Per la resta és totalment fiable.
Poca cosa hi ha per explicar, ja que per la xarxa es pot trobar molta informació, però tot i això, personalment m’agrada anar recordant les coses pel fet  que sempre se n’aprèn alguna més.
Per aquest motiu avui a banda de les fotografies de rigor, i l’enllaç de Wikiloc, perquè si ho desitgeu, podeu fer la caminada tal com l’hem fet nosaltres avui, aniré afegint enllaços de pàgines web, que donen informació constatada dels elements que la caminada ens proporciona, que no ens els acabem, i que segur que me’n descuido. Però així hi ha motius per anar seguint fent itineraris per la zona del Cardener, del Camí de la Sal, i altres, com poden ser els Forns de Guix, en fi... Tot depèn de l’interès de cada persona o grup, pel que es refereix a gustos, no hi ha res escrit. Jo exposo els meus humilment, i tant sols desitjo aportar el meu granet de sorra, i deixar petjada, perquè altres persones que compartiu quelcom similar  o igual,  ho podeu gaudir.
La Caminada comença al nucli de Callús anomenat Els Manxons:
Article publicat a Regió7        Acn | Callús 13.09.2016 | 12:11
L'origen de Callús se situa als Manxons, un hostal situat a prop del riu Cardener on feien nit els traginers que passaven per la Ruta de la Sal. L'any 1992 es va enderrocar el nucli dels Manxons i només en van quedar vuit tines que servien per emmagatzemar el vi. L'alcalde de Callús, Joan Badia, ha explicat que aquestes tines són "l'únic que queda de la part popular del poble" i ha recordat el seu valor, ja que "és l'únic testimoni que ens queda i són part de la nostra història". Actualment però, l'edificació (s.XVIII-XIX) es troba en molt mal estat. Per això, l'Ajuntament ha demanat una subvenció FEDER per rehabilitar les tines i convertir-les en un centre d'interpretació de la Ruta de la Sal. L'objectiu és que pugui ser una realitat a partir del 2018.
Si seguiu aquest enllaç, hi ha informació de l’origen de l’hostal dels Manxons:Canal Taronja

Agafem la pista que ens mena a l’Hostal Nou, després de caminar uns 25 minuts, arribem a la Colònia Tèxtil d’Antius.
Ara agafem per la dreta i un camí que molt aviat enfilarem amunt, (una pujada una mica notòria) ens acosta al Mas de Can Torres, hi ha senyals que ens orienten. Agafem la pista ampla i anem fent fins que, trobarem que el vailet per controlar el bestiar, per la nostra dreta dona accés a un corriol  que baixa directa al riu Cardener, mentre fem el descens podem veure Súria i la mina, acabant el corriol, sortirem fent un pont per sota, al mas de Can Reguant. Aprofitem que hi ha algun banc per seure i poder esmorzar. Al emprendre de nou la caminada, ara sí que ja ens trobem a la llera del riu Cardener. Anirem per la dreta, una pista ampla que ens mena a la Creu de Perpinyà. Seguint la pista entrem a un polígon industrial  en que hi ha ubicada la torre de guaita de Poblet. Refem la pujadeta que ens ha fet fer per visitar la torra i per l’asfaltat ,seguint les senyals sortim del polígon, per enllaçar amb la pista que novament ens portarà a la Colònia d’Antius, però ara anirem a la Masia que queda a uns deu minuts, allà és a on hi ha la Font d’Antius, i el Roure, catalogat per la Generalitat d’nterès Comarcal i Local. Una vegada hem gaudit d’aquests bens naturals, que haurem passat unes tres hores llargues del matí, ens adrecem novament al punt de partida, per agafar els cotxes i anar cap a Manresa.
Enllaç a seguir per ampliar informació pel que fa a la colònia tèxtil:Antius
La creu de Perpinyà:Turisme
En llaç per la Torre de La Pobla:Torre de la pobla
La Font i el Roure d'Antius:La font i el roure....
FENT LA PISTA PER ANAR A L'HOSTAL NOU

ENCARA ESTÀ GLAÇAT- CAN TORRES

TOT L'ENTORN ÉS FANTÀSTIC

L'AUTÈNTIC MAS DE CAN TORRES

AQUEST MAS ÉS A TOCAR -POT SER CAN TORRES NOU?

SEGUIM FENT CAMÍ PER LA PISTA AMPLA

LA MASIA VISTA DES DE DALT LA FONT

AMB TRES DE COLLA HO HEM ASSOLIT

IMPRESSIONANT OI?

LES TINES DE L'HOSTAL DELS MANXONS (CALLÚS)